Neurorehabilitacja Metodą NDT-Bobath
celem rehabilitacji jest osiągnięcie przez dziecko możliwie największej samowystarczalności we wszystkich sferach życia. Osiągnięcie tego celu wymaga stworzenia określonej strategii postępowania opartej na wiedzy w zakresie: funkcjonowania dziecka z uszkodzeniami OUN, niedojrzałości OUN, klinicznych podstaw mózgowego porażenia dziecięcego. Podstawą usprawniania dzieci z zaburzeniami OUN jest poprawa mechanizmu antygrawitacyjnego, normalizacja napięcia mięśniowego, usunięcie przeszkód, które blokują uaktywnienie prawidłowych podstawowych wzorców posturalnych i ruchowych oraz wzmacnianie prawidłowych doznań sensomotorycznych. Terapeuta wspomaga ruchy dziecka tak, aby dostarczyć odpowiednich wrażeń czuciowych, ruchowych dzięki czemu dziecko jest aktywizowane do działania. Jednocześnie rehabilitacja nie powinna wywoływać stresu czy zbyt dużego wysiłku ponieważ może to generować nieprawidłowe odpowiedzi ze strony organizmu dziecka.
Wskazania do terapii :
– nasilająca się dominacja nieprawidłowych wzorców posturalnych i motorycznych, szczególnie po 4 m.ż.
– brak zróżnicowania (wariantowości) zachowań ruchowych oraz stałe, jednakowe, stereotypowe odpowiedzi ruchowe, szczególnie po 5 m.ż.
– dzieci z zaburzeniami neurologicznymi
– dzieci z wadami genetycznymi (np. Zespół Downa)
– dzieci z opóźnieniami psychoruchowymi
– niemowlęta z nieprawidłowym napięciem mięśniowym lub asymetrią
– dzieci w wieku przedszkolny i szkolnym z wadami postawy, skoliozą, płaskostopiem, hipotonią
Rehabilitacja
Zajęcia indywidualne ustalone są według ułożonego wspólnie z rodzicami planu terapeutycznego. Przeznaczone są dla dzieci od momentu ich narodzin, aż do wejścia w dorosłe życie. Nasze działania skierowane są do dzieci z zaburzeniami układu nerwowego, wzmożonym lub obniżonym napięciem mięśniowym, mózgowym porażeniem dziecięcym, chorobami genetycznymi (m.in. Zespół Downa, dystrofie mięśniowe), chorobami metabolicznymi, asymetriami ułożeniowymi, deformacjami narządów ruchu oraz opóźnieniem psychomotorycznym. Naszą dodatkową specjalizacją jest wspomaganie rozwoju ruchowego dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzm, zespół Aspergera).
Terapia Czaszkowo-Krzyżowa (TCK)
Jest to jedna z form terapii manualnej, która polega na bardzo delikatnej manipulacji i uciskaniu w obrębie czaszki, klatki piersiowej, przepony, miednicy i kości krzyżowej. Podstawy terapii oparte są na anatomii i fizjologii. Wykorzystywane są w niej trzy fizjologiczne rytmy naszego organizmu: rytm bicia serca (puls), rytm oddechowy i rytm kranialny (tętnienia płynu mózgowo-rdzeniowego). Jej holistyczne działanie na organizm wykorzystuje zdolności samoregulacji. Wskazania m.in. nadpobudliwość, stres, zaparcia, nerwice, ADHD, autyzm, dysleksja, zaburzenia snu, bóle głowy, kręgosłupa itd.
Integracja Bilateralna (BI)
To współpraca i koordynacja podczas wykonywania określonego ruchu przez jedną stronę ciała, niezależnie od ruchów jego drugiej strony oraz zdolność koordynacji obydwu części ciała podczas wykonywania wielu sekwencji ruchów. Koordynacja i współpraca w czasie działania obu stron ciała – przodu i tyłu, prawej i lewej strony, góry i dołu. Program Integracji Bilateralnej kierowany jest do dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, problemami emocjonalnymi, zaburzeniami zachowania, ADHD, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, dyspraksją oraz niedojrzałością systemu motorycznego.
Terapia Ręki
Terapia ręki to zajęcia podczas, których doskonalimy umiejętności z zakresu motoryki dużej, czynności samoobsługowych oraz sprawność małej motoryki. To podstawy do tego, by na ostatnim etapie przygotować rękę dziecka do opanowania prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego oraz umiejętności grafomotorycznych. Zajęcia skierowane w szczególności do dzieci, które mają problem z ubieraniem się, zapinaniem guzików, wiązaniem butów, samodzielnym jedzeniem. Na zajęcia powinny uczęszczać również dzieci, które nie lubią rysować, malować, lepić z plasteliny, chcą być ciągle czyste, nie tolerują określonych materiałów (szorstkich, miękkich, sztywnych), mają trudności z koordynacją wzrokowo-ruchową, męczą się siedzeniem w ławce lub boli je ręka podczas pisania, posiadają zbyt mocny nacisk narzędzia pisarskiego lub za słaby, gdzie pisma nie widać na kartce, pismo jest nieczytelne. Terapia ręki to również zajęcia dla dzieci, które mają problem podczas zabaw z piłką (rzuty do celu, łapanie, odbijanie), mają nieustaloną lateralizację stronną, w tym nieustaloną rękę dominującą.
Gimnastyka korekcyjna
Zajęcia indywidualne mające na celu korygowanie wadliwej postawy ciała oraz wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała. Do najczęstszych schorzeń zalicza się wady pleców, wady kończyn dolnych oraz wady klatki piersiowej.
Stymulacja polisensoryczna
Zajęcia te polegają na wielozmysłowym poznawaniu świata. Mają na celu wywołanie określonych wrażeń i uczuć, a co najważniejsze pozwalają zbudować odpowiednią atmosferę sprzyjającą komunikacji z dzieckiem. Podczas zajęć terapeuta dostarcza wrażeń zmysłowych poprzez dotyk, smak, zapach, wzrok i słuch.